Livsmedel rika på vitamin B6

Pyridoxin…

b vitaminer i kyckling

Kyckling innehåller vitamin b6

är ett vattenlösligt vitamin som är en del av vitamin-B-komplex grupp och är också en av de viktigaste och arbetsamma näringsämnen i kroppen. Vitamin B6 är ett viktigt näringsämne av ett antal olika skäl. Det spelar en viktig roll i många av de kemiska reaktioner som sker i kroppen, det hjälper till i bildandet av heme i röda blodkroppar som transporterar syre i kroppen och det är viktigt för att metabolisera mat till energi.

Denna vitamin hjälper också till lägre stress, minska PMS-symptom, behandla depression, lägre kolesterol och minska risken för hål i tänderna. Det hjälper också i upprätthållandet av nervernas hälsa och hjärnans funktion. Inte illa va?

Genom att inte konsumera en tillräcklig mängd i kosten, kan du vara i riskzonen för vitamin B6-brist som manifesteras i symtom som inflammation i tungan, irritabilitet, trötthet, svaghet och bristningar på huden och munnen. Det kan också leda till depression och kramper.

För att undvika ett underskott, bör du försöka inkludera följande livsmedel i din kost.

Kött

Det finns i många vanliga typer av kött. Kyckling, kalkon, nötkött och griskött är alla utmärkta källor för detta näringsämne. En portion av stekt kycklingbröst innehåller så mycket som 0.64mg av vitaminet och samma mängd kalkon innehåller 0.54mg. Eftersom kött är lätt att integrera i din kost genom enkla recept och även snacks som smörgåsar, är kött ett utmärkt sätt för dig att få i dig mer av vitaminet.

Fisk

Som med kött, är vissa fiskar är rika på detta näringsämne. Torsk, lax, hälleflundra, öring och tonfisk är bara några exempel på fisk som innehåller höga halter och kan utgöra en del av en hälsosam och balanserad kost. Gulfenad tonfisk är en av de bästa kostkällor för vitamin B6 och innehåller 1,8 mg i en enda portion. Utöver detta, är det en av de mest hälsosamma källorna av näringsämnet. En portion lax innehåller 0.52mg och hälleflundra innehåller 0.45mg.

Grönsaker

De flesta grönsaker innehåller vanligtvis rimliga nivåer, men det finns vissa vegetabiliska kraftpaket som har höga halter. Paprika, spenat, bakad potatis (skal ingår), gröna ärtor, sötpotatis, broccoli och sparris är alla utmärkta källor för detta. Dessa grönsaker har också till största delen en låg fetthalt och innehåller andra vitaminer och näringsämnen som är väsentliga för god hälsa.

Nötter och frön

Jordnötter, solrosfrön, cashewnötter och hasselnötter innehåller 0,6 mg av 6 per portion – är alla bra källor till vitamin B6 och kan ätas som snacks eller läggas till populära recept.

Fullkorn och kli

Fullkornsbröd, flingor, kli och andra fullkorn är rika på det och är förmodligen redan en del av din dagliga kost. Vetegroddar innehåller 3 mg per 100 g, vilket gör den till en av de mest värdefulla källorna till näringsämnet.

Bönor och baljväxter

Kikärter, linser och sojabönor är bara några exempel på bönor och baljväxter med höga delar av detta ämne. Bönor är en annan bra källa av näringsämnen. Genom att inkludera en enda portion av något av dessa livsmedel med dina måltider, kan du behålla ditt intag och minska risken att drabbas av brist.